יום שלישי, 4 ביוני 2013

מהי תקיפת שוטרים?



מערכת החוקים במדינה מיועדת לסייע בשמירה על הסדר הציבורי בראש ובראשונה על מנת שכל אזרחי המדינה יוכלו לנהל את חייהם בצורה תקינה, ועם מינימום סכנות אשר עורבות להם מצידם של אנשים שהם בגדר פושעים על פי החוק. לשם כך נדרש כוח של שיטור גדול מאד אשר מופקד על אכיפת כל החוקים. אפשר לומר כי שוטרים הם הכלי שבאמצעותו ניתן לשמר על הסדר הציבורי ולכן, כאשר מותקף שוטר החוק מתייחס לכך בחומרה רבה. הביטוי לחומרת המעשה של תקיפת שוטרים מתבטא על ידי כך שנקבע עונש מאסר מינימאלי למי שתקף שוטר ונמצא אשם.
מה אומר החוק?
בסעיף 273 לחוק העונשין נקבע כי מי שתוקף שוטר בעת מילוי תפקידו או מי שתוקף אדם אחר המסייע לשוטר בעת מילוי תפקידו כחוק דינו מאסר עד שלוש שנים ולא פחות מחודש. כלומר, תקיפת שוטרים דינה חודש מאסר לפחות ואין לבית המשפט סמכות לקצר תקופה זו במידה והתוקף נמצא אשם. רק במידה ובעת התקיפה התקיימו ניסיבות חריגות שהצדיקו זאת רשאי בית המשפט לחרוג מקביעה זו.




מהי תקיפת שוטרים בפועל?
החוק קובע כי הכאת אדם או נגיעה, או דחיפה, או הפעלת כוח גופני בכל דרך אחרת, באופן ישיר או באופן עקיף וללא הסכמתו של המותקף או על ידי הסכמה שהושגה באמצעות תרמית, תחשב תקיפת שוטרים. בהפעלת כוח נחשב גם שימוש באמצעים כמו חשמל, גז, אור ווכיוצא באלה אמצעים העלולים להוביל לחוסר נוחות המותקף. החוק אינו מתנה גרימת נזק כדי לראות תקיפת שוטרים כתקפה. בנוסף לכך אין צורך להוכיח כי היתה כוונה תחילה כדי להרשיע בביצוע תקיפת שוטרים, על המתקיף להיות מודע כי מדובר שוטר.
תקיפת שוטרים במדים או באזרחי
במקרה של תקיפת שוטרים הלבושים במדים אין כל ספק התוקף היה מודע כי מדובר בשוטר, וכאשר השוטר לבוש במדים אזרחיים ניתן לטעון כי לתוקף לא היתה מודעות באשר לשהות קורבנו כשוטר במידה וזה לא הציג בפניו תעודת שוטר. במקרה כזה ניתן יהיה להרשיעו בגין תקיפה רגילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה