יום שבת, 29 ביוני 2013

כיל



כיל – ענקית הכימיקלים מישראל
כאשר אנו מדברים על חברה ישראלית רצינית ומובילה בעולם כולו – אין זה סוד כי חברת כיל עומדת בהגדרה הזו במלוא מובן המילה ללא כל צל של ספק. כיל הוא קיצור של חברת הענק כימיקלים לישראל הנחשבת לאחת החברות הגדולות הנסחרות בבורסה של תל אביב. כיל פועלת בשלושה ענפים עיקריים וזאת באמצעות חברות בת. החברה הראשונה היא חברת דשנים שעוסקת בכרייה של אשלג בים המלח ובמקומות שונים באירופה, והיא עוסקת בייצור דשנים על בסיס אשלג. החברה השנייה היא כיל מוצרים תעשייתיים המייצרת בעיקר ברום שהוא פחת של ייצור האשלג וכן מוצרים שונים המבוססים על ברום. החברה השלישית היא חברה שמייצרת ומנקה חומצה זרחתית שהיא הפחת של תהליכי ייצור הדשנים. 


כיל והשותפים שבה
כיל הינה חברה ציבורית בין לאומית הנמצאת בשליטת משפחת עופר המחזיקה בחמישים אחוז ממניותיה על ידי החברה לישראל שנמצאת גם היא בשליטתה. חמישים האחוז הנותרים מוחזקים על ידי הציבור ועל ידי גופים מוסדיים שונים. כיל היא אחת מחמש היצרניות הגדולות בעולם לייצור דשנים, היא יצרנית הברום המובילה בעולם וגם של חומצה זרחתית והיא גם החברה השלישית בגודלה בייצור מגנזיום בעולם המערבי.
מניית כיל והמשק הישראלי
לאחר הודעתו של שר האוצר החדש יאיר לפיד על הקמת וועדה לבחינת חלקה של המדינה במשאבי הטבע בדגש על תחום האשלג, מחודש אפריל האחרון (2013) ועל התנגדותו למכירת החברה לחברת פוטאש הקנדית החלה מניית כיל לרדת באופן עקבי. מניית כיל היא אחת המניות הסחירות ביותר בבורסה והמחזור היומי הממוצע שלה בשנה החולפת עמד על 68 מליון שקלים, לפני טבע עם 62 מליון ולאומי עם 50 מליון. מייד לאחר הודעת שר האוצר צנחה מניית כיל בקרוב לארבעה אחוז במחזור של 144 מליון שקל ובסך הכל ירדה מניית כיל ב 11% תוך שלושה ימים. בגלל שמשקלה של כיל במעו"ף הוא 9.2% הרי שהיא גרעה מהמדד המוביל אחוז שלם תוך שלושה ימים. דבר זה מסביר את תשואות החסר הנקודתית מול המדדים בוול סטריט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה