יום שבת, 15 בדצמבר 2012

שירות לאומי לערבים



הרגישות של שירות לאומי לערבים
כולנו מכירים את התחום של שירות לאומי בכל הקשור לבנות דתיות אשר אינן רוצות להתגייס לצבא, ובמקום השירות הצבאי הן בוחרות לשרת ולתרום למדינה באמצעות שירות לאומי. אך לא רק לבנות דתיות יש אופציה מן הסוג הזה. גם סוג נוסף של אזרחים יכול לבצע שירות לאומי, והכוונה היא כמובן לאזרחי המדינה הערביים. הנושא של שירות לאומי לערבים נחשב מאוד רגיש במדינת ישראל. מלבד שיקולים פוליטיים, מדיניים, בטחוניים ואזרחיים, שירות לאומי לערבים מפגיש בין דעות אידיאולוגיות שונות. אך יחד עם זאת, הנושא הוא חלק בלתי נפרד ממבנה האזרחות הייחודי של המדינה. מהסיבה הזו שירות לאומי לערבים דורש תשומת לב מיוחדת וטיפול עדין.
חלק מהחברה

מבחינת ערביי ישראל, שירות לאומי הוא דרך מצוינת להצטרף אל החברה. לא כל ערביי ישראל מעוניינים בשירות לאומי, אך אלו אשר רואים זאת בחיוב מציינים לעיתים קרובות עד כמה הם רוצים לקחת חלק בעול. אפילו בין המפלגות המייצגות את ערביי ישראל בכנסת ישנם לא מעט ויכוחים לגבי המנגנון של שירות לאומי לערבים והשאלה כיצד ליישם אותו. בשנים האחרונות הנושא עלה לדיון מספר פעמים, אך בכולן לא נרשמה מסקנה חד משמעית.

 
כיצד רואה הצד היהודי את השירות?

חשוב לבחון את העיקרון של שירות לאומי לערבים גם מבחינת הצד היהודי. אמנם ישנם לא מעט אזרחים אשר תומכים בשוויון מלא עם ערביי ישראל, בעיקר דרך שירות לאומי המיטיב עם כל הצדדים, אך ישנם גם אזרחים אשר מעדיפים טענה הפוכה. אלו לא רואים בערביי ישראל חלק מהמרקם האזרחי, ומעדיפים שהשירות הלאומי יישאר בידי יהודים בלבד.

הכנסת תכריע

שירות לאומי לערבים ניתן לקיים בכל רחבי הארץ או בכפרים וערים ערביות בלבד. ההבחנה הזו חשובה על מנת להכריע בשאלה כיצד, אם בכלל, ייראה שירות לאומי חובה עבור ערבים. ברור לכולם כי לא קל לחייב את ערביי ישראל לבצע שירות לאומי מבלי לפגוע ברגשותיהם או ברגשות של הציבור היהודי. הכנסת והשרים הרלוונטיים נדרשים לתת לכך מענה, בטווח הקצר ובעיקר בטווח הארוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה