יום שני, 18 במרץ 2013

פטור מהצבא



פטור מהצבא לאזרחים ערבים
מדינת ישראל מורכבת בעיקר מאזרחים יהודים ומאזרחים ערבים אשר נשארו בה לאחר מלחמת העצמאות – הם וצאצאיהם. לא כאן המקום להרחיב על הפער בין שני סוגי האוכלוסיות הללו גם בעבר וגם בימים אלו ומהסיבות להיווצרותו, אבל אין כל ספק כי שתיהן אוכלוסיות שוות זכויות ושוות חובות למעט עניין השירות הבטחוני במדינת ישראל. פטור מהצבא מקבלות רק מספר אוכלוסיות שונות בהגדרה שלהן והאוכלוסייה הערבית הינה רק אחת מהן לצורך העניין. פטור מהצבא מקבלות בנות דתיות, בנים דתיים אשר לומדים בישיבות, אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות או מוגבלויות נפשיות כאלה ואחרות וכמו כן גם אימהות לילדים.
פטור מהצבא – אפשרות ולא חובה
האזרחים הערבים בני השמונה עשרה פטורים בעצם כיום משירות צבאי או בטחוני על בסיס היותם קשורים בלאומיותם לאחיהם הערבים אשר מתגוררים מעבר לגבולות המדינה. ומכיוון שלמדינת ישראל סכסוך ארוך שנים עם מדינות ערב אשר סובבות אותה ומכיוון שהשירות הצבאי הוא ברובו מכוון להגן על המדינה מפני אותן מדינות אויבות, ומכיוון שכל כמה שנים אנו עדים לסכסוכים אלימים בין הצדדים - הוחלט כי לאזרחי המדינה הערבים תינתן האפשרות לא לשרת בצבא ההגנה לישראל.


פטור מהצבא לערבים איננו חובה
כפי שנאמר כבר, פטור מהצבא לאזרחים הערבים אשר חיים במדינת ישראל אינו מפלה אותם לרעה אלא לטובה והדבר נתון כמובן להחלטתם בלבד. בניגוד לאזרחי המדינה היהודים בני השמונה עשרה אשר בעצם מחוייבים בשירות ביטחון (למעט אותם פטורים אשר כבר צויינו) הרי שלאזרחי המדינה בני השמונה עשרה הערבים יש את האפשרות לבחור בשירות או בפטור מלא משירות צבאי. 95% מן הערבים במדינת ישראל בוחרים שלא לשרת בצבא.
האוכלוסיות הדרוזיות והבדואיות
למרות הפטור שיש לאזרחים הערבים משירות בצבא בני העדות הדרוזיות, הצ'רקסיות ורבים מהעדה הבדואית משרתים בצבא, ורבים מהם הגיעו לדרגות בכירות. למרות האפשרות החוקית שלהם לא לשרת בצבא מהיותם משוייכים לאוכלוסייה הערבית של המדינה בוחרים רובם לשרת בצבא או במשמר הגבול ובכל הם מביעים את נאמנותם למדינה חרף כל הקשיים שלהם כמגזר שונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה