יום שני, 18 במרץ 2013

זיכיון



זיכיון על פי הקוד האתי
אנשים רבים אשר עומדים לפתוח עסק מתלבטים האם לפתוח עסק מא' או אולי לבחור דווקא באופציה של זיכיון על מנת שלא להתחיל מאפס, ולהקל מאד על פעילות העסק, בוודאי שבשלבים הראשונים שלו באופן טבעי. 

לצורך העניין, כדאי לדעת כי "המרכז לקידום זכיינות בישראל" מגדיר מה צריך לכלול הסכם זיכיון כזה או אחר. על פי הכללים האתיים בתחום זה, הרי שרשת מזכה היא כל עסק אשר קיים לפחות שנה אחת ומפעיל לפחות שני סניפים. בנוסף לכך, על העסק להוכיח כי במהלך פעילותו הפעיל לפחות סניף אחד במודל המותאם לזכיינות. על העסק להיות הבעלים של כל הזכויות החוקיות לשימוש בסימן המסחרי או בכל סימן מזהה אחר. במידה והעסק עונה על הקריטריונים הללו מאשר הקוד האתי הצעה של זיכיון.

הנחיות הקוד
מבחינת הסכם זיכיון עצמו, הקוד האתי מחייב את הרשת המזכה לתת לזכיין את ההסכם זמן סביר עוד לפני מועד החתימה על הסכם הזכיינות. הזכיין מקבל אפשרות להשתמש בשירותיו של עורך דין מטעמו ולהתייעץ איתו בכל שלב. הסכם זיכיון צריך להתייחס אל תנאים כגון תנאי תשלום, משך תקופת ההסכם, תנאים למימוש האופציה ותנאים על פיהם יכול זכיין למכור את העסק או להעביר את זכויותיו לאדם אחר. 


האם הקוד האתי מהווה חלק מההסכם?
חשוב לציין כי בכל הקשור אל מערכת היחסים העסקית בין זכיין לרשת המזכה, הקוד האתי אינו מהווה חלק מההסכם אלא אם כן צוין אחרת. מטרתו של הקוד האתי הוא לעזור לשני הצדדים ולפתור חילוקי דעות נפוצים. במידה מסוימת ניתן לומר כי הקוד האתי קובע את הסטנדרטים הראויים להתנהלות בין זכיין לבין רשת מזכה.

התרומה של הזכיינות לתחום העסקים
קידום הזכיינות בישראל תורם בצורה ישירה לתחום העסקים ולשוק ההון. בזכות האפשרות לרכוש זיכיון יכולים אזרחים רבים להצטרף להצלחה של רשתות. בין אם בוחרים לעמוד בקוד האתי של "המרכז לקידום זכיינות בישראל ובין אם לא, חשוב להקפיד על עריכת הסכם הוגן אשר ישרת העסק והרשת לאורך שנים ארוכות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה