יום חמישי, 23 באוקטובר 2014

זיכיון



כל מי שחושב לפתוח בארץ עסק, חושב לפחות פעם אחת על המילה זיכיון. זיכיון זהו מודל עסקי אשר מאפשר לעסק חדש להיפתח תחת עסק קיים. הדבר דומה מאד לפתיחה של סניף נוסף של החברה המזכה, אך בהבדל שבעל הבית הוא הזכיין ולא החברה. המודל של הזיכיון צריך להיות לטובת שני הצדדים כשכל אחד נותן למען הצד השני בעסקה.

זיכיון

החברה המזכה
במקרה של פתיחת זיכיון החברה המזכה מחויבת כלפי בעל העסק החדש. החברה מעניקה לעסק החדש ייעוץ, שיטת ניהול, תמהיל מוצרים וסמלים שונים. החברה עומדת לרשות העסק החדש בכל שאלה והיא מעניקה לו את כל מה שהוא צריך לצורך פתיחת העסק כולל ייעוץ באזור בו כדאי לפתוח את העסק, שימוש בסמלים של העסק (לוגו, שם, אתר ועוד) ובחירה של תמהיל מוצרים וספקים. החברה המזכה מלווה את הזכיין וכמובן שמידי פעם בוחנת כי הוא אכן עומד בקריטריונים של הזיכיון וממלא את הוראות החברה כמו שצריך.

בעל הזיכיון
בעל העסק החדש יודע לקראת מה הוא הולך, מה צפוי לקרות ומקבל את הליווי כל עוד הוא זכיין של החברה המזכה. בתמורה לליווי, לייעוץ ולסמלים של העסק המזכה, נותן בעל העסק החדש תמורה לעסק המזכה. את התמורה יסכמו החברה ובעל העסק החדש והיא יכולה להתחלק בין עלות ראשונית ולתשלום חודשי. רכישת זיכיון שונה בין התחומים השונים ובין החברות אשר מעניקות את הזיכיון.

כדאיות פתיחת זיכיון
השיקול האם לפתוח עסק במודל של זכיינות הוא שיקול של שני הצדדים. חשוב להבין כי גם החברה המזכה וגם הזכיין מחזיקים באינטרס משותף להצלחת העסק. לפני פתיחת הזיכיון ישבו שני הצדדים ויחליטו יחדיו האם הם מתאימים זה לזה ובהתאם יבחן כדאיות הזיכיון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה