יום שישי, 30 במאי 2014

יעה אופני



מאפייני יעה אופני
יעה אופני הוא השם העברי לרכב ההנדסה והעבודות המכונה בפי כל "שופל". יעה אופני הוא למעשה טרקטור עם כף גדולה בחלק הקדמי שלו המיועד לחפירה. היעה מכונה אופני מכיוון שבשונה מיעה זחלי הוא נוסע על גלגלים. תפקידו של יעה אופני הוא לחפור עפר או חצץ ולהעביר אותו ממקום למקום או להטעין אותם על גבי משאיות.

מאפייני יעה אופני
יעה אופני מאופיין בכף גדולה המוצבת בקידמת הרכב, ובמנוע ממוקם בחלקו האחורי (ברוב הדגמים הבינוניים והגדולים). הכף פועלת באמצעות שלושה או ארבעה זרועות הידראוליות, כאשר שתיים שולטות בהרמתה לגובה ושתיים אחרות שולטות בזווית ההטיה של הכף. הכף מותקנת על גבי זוג הגלגלים הקדמיים שיש להם ציר מסתובב משל עצמם המותקן בחזית הרכב. בצורה זו יכול היעה האופני לעמוד בעומסים גדולים וכושר התמרון שלו גדול במיוחד המאפשר למפעיל הכלי ראות טובה ושימוש מדוייק יותר בכלי.

יעה אופני נוסע על 4 גלגלים ולמרות שיש בנמצא גם יעה זחלי רוב המעמיסים הם מסוג אופני בגלל כושר התמרון הגדול שלהם ובגלל הזריזות הרבה שלהם לעומת כלי עבודה אלה הנעים על זחלים.
מידותיו של יעה אופני יכולות להגיע לגדלים גדולים במיוחד והגבוהים שבינהם מגיעים לארבעה מטר ומשקלם נע בין 10 ל 30 טון. נפח כף העמסה של הכלי הוא בין 3 ל 5 מטר מעוקב והוא יכול לגרוף בפעם אחת כמות גדולה של עפר, חול או חצץ.

יעה אופני קטן
בנוסף לכלי העבודה הגדולים יש בנמצא גם יעה אופני קטן יותר וקומפקטי יותר, אך אלה פחות נפוצים מהמחפרונים המשמשים באתרי עבודה הזקוקים לעבודה בסביבות קטנות, וכדומה. אך למרות זאת, גם יעה אופני קטן משמש בעבודות תשתית עירוניות וכדומה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה