יום ראשון, 19 בדצמבר 2010

פסיכולוגים קליניים


עבודתם של פסיכולוגים קליניים

הפסיכולוג הקליני עוסק במניעה, סיוע והבנה של חוסר תפקוד פסיכולוגי אצל אנשים. מדובר על ענף בפסיכולוגיה ולמעשה אין הוא רחוק מהפסיכולוגיה עצמה אך הוא עוסק גם במחקר, יישום, עדות משפטית במקרים בהם היא נחוצה, הוראה, ייעוץ, פיתוח תוכניות מניעה וטיפול וכן הלאה.

פסיכולוגים קליניים מתמחים בדרך כלל באחד מן התחומים הבאים : טיפול התנהגותי, טיפול מערכתי, טיפול משפחתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול פסיכו דינאמי ועוד.

את הטיפולים מעניקים פסיכולוגים קליניים בדרכים רבות. הם מעניקים אותם באמצעות בתי חולים, ארגונים של נפגעי נפש, מרפאות, בבתי ספר ובאופן פרטי ליחידים ולמשפחות. 



מה ההבדל בין פסיכולוגים קליניים לפסיכולוגים ?

פסיכולוגים הם מי שסיימו תואר שני מוכר בפסיכולוגיה והם רשומים בספר הפסיכולוגים של משרד הבריאות. רבים מהם אינם עוסקים בטיפול נפשי כגון הפסיכולוגים החינוכיים.

פסיכולוגים קליניים הם היחידים המוכשרים לעסוק בטיפולים נפשיים וזאת לאחר שלמדו תחום זה. פסיכולוג קליני הוא פסיכולוג מומחה שבנוסף ללימודיו האקדמיים עובד התמחות ייעודית, התמחות זו כוללת 4 שנות עבודה טיפולית במסגרת של מוסד מוסמך כגון מרפאה או בית חולים. בנוסף, עליו לעבור את בחינות ההסמכה של משרד הבריאות.

אנשים נוטים גם לבלבל בין פסיכולוגים קליניים ובין פסיכיאטרים, הפסיכיאטר הוא למעשה רופא שכן ביכולתו לתת מרשמים לתרופות ולפסיכולוג הקליני אין הסמכה בו. עם זאת, כאשר פסיכולוג קליני מאמין כי יש צורך במתן תרופות מרשם הוא עובד בשיתוף פעולה עם הפסיכיאטר.

כיצד יש לבחור פסיכיאטרים קליניים ?

בחירת פסיכולוגים קליניים צריכה להיעשות לאחר שיקולים רבים. השיקול העיקרי אותו אנשים מבצעים הוא בעניין המחיר. יש להבין כי מחיר טיפול פסיכולוגי הוא לזול אך פעמים ניתן להשיג טיפולים מסובסדים (על ידי גורמי רווחה או על ידי קופות החולים). 

פסיכולוגים קליניים


לרוב, בגלל המחיר מדובר על פסיכולוגים עסוקים למדי, לכן גמישותם לא גדולה במיוחד. עם זאת, יש לציין כי מדובר בפסיכולוגים עם ניסיון עשיר במיוחד וזאת משום ההתנסות שלהם עם אוכלוסיות רבות.

גם אם החלטתם לבחור פסיכולוג קליני פרטי וגם אם לא רצוי לברר מהו ניסיונו בתחום, האם השם שלו הולך לפניו, האם יש מטופלים רבים הממליצים עליו וכדומה.

דבר נוסף חשוב שיש לדעת על בחירת פסיכולוג קליני היא שתוצאות מחקר אחד הראו כי הגורם המשפיע ביותר על הטיפולים ועל הצלחתם היא הכימיה בין המטפל למטופל ולכן יש לבחון אותה היטב טרם הבחירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה