יום שבת, 11 בדצמבר 2010

אסטרולוגיה


אסטרולוגיה היא אמונה העוסקת בקשר שבין גורמי השמיים לבין תכונותיהם ומעשיהם של בני האדם. לפי המיקום של גורמי השמיים חוזים האסטרולוגים את העתיד. 

אסטרולוגיה מקובלת בעולם כולו ובתרבויות השונות. חלק מהדתות הוסיפו לחלק מהמזלות דרגות אלוהות. האסטרולוגים פועלים באמצעות חשבון אריתמטי וגיאומטריה פשוטה ופועלים לפי טבלות מוכנות.

אסטרולוגיה בראי היהדות

יחסה של היהדות אל האסטרולוגיה אינו חד משמעי. 
  • בתלמוד הבבלי במסכת שבת מובאת מחלוקת בין חכמי הגמרא על אודות המזל. החכמים דנים בשאלה האם למזל יש השפעה. חלק מהחכמים טוענים שכן, ומביאים כהוכחה את התכונות של הנולדים במזל מאדים ואת דבריו של רבי חנינא הטוען כי" המזל מחכים, המזל מעשיר ויש מזל לישראל". 
  • לעומת זאת באותה מחלוקת טוען רבי יוחנן כי "אין מזל לישראל". דעות נוספות מובאות התומכות בעמדת רבי חנינא ושוללות את האמונה במדע האסטרולוגיה.
  • במקום אחר בגמרא, במסכת נדרים, מובאת תפיסה שונה. החכמים קובעים כי יש מזל לישראל, אך להתעסקות באסטרולוגיה יש משמעות שלילית הגובלת בתחום של עבודה זרה. העוסקים בנושא של האסטרולוגיה נקראים מנחשים.
  • אסטרולוגיה קבלית - זהו ענף של תורת הקבלה אשר התפתח בשנים מאוחרות יותר ובו תומכים גדולי החכמים בתקופה כמו הרמב"ן, הראב"ד ודון יצחק אברבנאל. לפי דעתם, האסטרולוגיה המבוססת על המזלות השונים משפיעה על האדם גם בגשמיות וגם ברוחניות .
  • הרמב"ם, שהיה מגדולי חכמי ישראל, התנגד בכל כוחו לעוסקים בתחום האסטרולוגיה. בספריו כותב הרמב"ם כי אסטרולוגיה דומה לכתמים המלכלכים את הבגדים ויש לנקות את הבגדים ולהתרחק מטינופם. הוא מכנה את האסטרולוגיה כדברי הבל, דברים שאין בהם ממש ואינם דברי אמת.

אסטרולוגיה לפי ביקורת המדע

מדענים רבים סוברים כי אסטרולוגיה היא אמונה תפלה. הכוכבים נמצאים בריחוק גדול מבני האדם ואין בכוחם להשפיע על האנשים ועל מעשיהם. לטענתם, למיקום המזלות אין קשר למציאות. אסטרולוגיה, הם אומרים,  מנוסחת בניסוחים מעורפלים וכלליים שמגמתם חיובית וכך הם מצליחים לכבוש מקום בלב האנשים הבטוחים כי הניתוח האסטרולוגי קולע היטב לאישיותם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה