יום שני, 21 באוגוסט 2017

תמ"א 38

מה קובעת תמ"א 38?
תמ"א 38 היא תכנית מתאר של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שמטרה לשפר את איכות  הבנים הקיימים בישראל. כאשר רוצים לשפר את איכות הבנייה אפשר להוסיף נהלים חדשים ואף להחמיר נהלים קיימים. עם זאת, ישנה בעיה כיוון שישנם בניינים רבים ומבנים ישנים מאוד שעדיין נמצאים בשימוש והם יכולים לסכן את היושבים בהם בעת רעידת אדמה קטלנית. תמ"א 38 קובעת מספר של הטבות ליזמים שאמורות לעודד אותם לשפץ את המבנים הללו ולשדרג אותם כדי שיעמדו ברף של הבנייה המודרנית. ההטבות הללו כוללות הטבות בירוקרטיה המסובכת של מדינת ישראל ורשויות החוק, מיסוי נמוך יותר ועוד.

האם יש בתמ"א 38 חסרונות?
תמ"א 38 היא תכנית עם רעיון גדול אך בפועל לא הרבה יזמים ניצלו אותה. יזמים רבים התרחקו ממנה למרות שהיא נראית תכנית טובה מאוד כיוון שבפועל היא לא הייתה כל כך יעילה. אם תמ"א 38 קבעה שניתן להוסיף עד 25 מטרים לכל בניין בפועל נוספו כמות מטרים פחותה. לפי תמ"א ניתן להוסיף רק שתי קומות לכל בניין וגם כאן יש התחשבות באזורים מבוקשים בלבד מה שלא עודד את היזמים להתחיל את הפרויקטים האלו כיוון שהם לא ראו בהם פרויקטים רווחיים. למרות כל הדיבורים על בירוקרטיה פשוטה בפועל לא היה הבדל בין התהליך שעברו היזמים מה שהוביל את המועצה הארצית להוביל ללידתה של תמ"א 38 ב'.
 
מה קובעת תמ"א 38 ב'?
תמ"א 38 ב' קובעת עוד מספר הטבות ליזמים רבים שיוכלו להוסיף כמות גדולה יתר של קומות לבניין קיים, להרחיב אותו יותר כולל יצירת מקומות חנייה חדשים ובעיקר פינוי בינוי. פינוי בינוי הוא תהליך פשוט יותר בחלק מהמקרים מאשר שיפוץ הבניין הקיים בעיקר בבניינים רעועים שהתשתית שלהם קלוקלת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה