יום שני, 23 בנובמבר 2015

אלופציה

אלופציה היא מחלה שכיחה שתוקפת בעיקר ילדים צעירים ובני נוער. הסבירות לחלות בה גבוהה בייחוד אם יש בן או בת משפחה שסובלים ממנה בבית. מחקרים מראים שבקרב משפחות שבהם התגלתה המחלה יש סיכוי של עשרים אחוז שאחרים במשפחה גם יסבלו ממנה. לרוע המזל אין עדיין תרופה שמטפלת בבעיית ההתקרחות אך יש מגוון רחב של טיפולים שמסייעים לזירוז צמיחת השיער.

מחלת ההתקרחות

אלופציה היא מחלת ההתקרחות, אך לא התקרחות שבאה עם הגיל, אלה התקרחות מהירה ולא נורמלית בגיל מאד צעיר של שיער הראש והגוף עד כדי התקרחות טוטאלית. מסתבר שמדובר בתופעה תורשתית שאיננה מדבקת ואיננה מסכנת חיים. עדיין אין לרפואה תשובות חד משמעיות מדוע היא תוקפת ואיך ניתן למנוע אותה מראש או לטפל בה באופן מוחלט.

"גול עצמי" לגוף

אלופציה היא תופעה שבה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את עצמו, או יותר נכון את זקיקי השיער בגוף. המערכת החיסונית רואה בזקיקי השיער "אוייבים" או גופים זרים והיא נלחמת בהם, מחלישה אותם עד שהם נושרים ולא צומחים תמיד בחזרה. תהליך ההחלמה שנוי במחלוקת וגם פה אין לדעת למי ישוב השיער לצמוח ולמי לא. מה שכן יודעים שייתכן שתוך שנה מנשירת השיער הוא צפוי לצמוח חזרה כאילו כלום לא קרה. בתחילה ניסו לקשור את המחלה במצבים נפשיים קשים וחרדתיים של החולה, אך מהר מאד הבינו שאין כל קשר.

שלבים ראשונים בזיהוי המחלה

אלופציה פוגעת בנשים וגברים כאחד והדרך לזיהוי המחלה הוא באמצעות לקיחת בדיקות דם עם התגלות ההתקרחות במקומות לא צפויים בגוף. בדרך כלל מי שמטפל במחלה הוא רופא עור שעליו חלה חובת האיבחון וההמלצה על הטיפול הנכון ביותר בהתאם לגיל הילד ולרמת ההתקרחות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה