יום חמישי, 16 באוגוסט 2012

אבחון לקויות למידה


אבחון לקויות למידה – אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא אבחון ללקויות למידה מאד נפוץ ויעיל. באבחון דידקטי עושים מיפוי של מיומנויות וזיהוי אסטרטגיות למידה של ילדים. המטרה של האבחון היא למצוא את הקשיים המעידים על לקויות למידה שונות, להבין את מקור הלקות ולפתח את נקודות החוזק של הילד ומצד שני לא לתת לנקודות החולשה שלו להשתלט עליו, אלא לחזק אותן. אבחון דידקטי מאפשר להכין לילד תוכנית עבודה כדי שיוכל להשתלב בחברה באופן נורמטיבי.
האבחון וסדרת הפעולות מכוונות להביא את הילד למצב שבו הוא משפר את הישגיו ומצמצם את הפער שנוצר בינו לבין יתר התלמידים בכיתה שלו עקב הלקות. לאחר האבחון כלקוי למידה מקבל התלמיד התאמות מסויימות האמורות לעזור לו להשתלב. התאמות אלו ילוו אותו לאורך כל חייו הלימודיים וגם במוסדות על תיכוניים ואקדמאים .

אבחון לקויות ברכישת עברית
הבסיס של אבחון לקויות למידה הוא השפה העברית. אבחון יכולת למידת השפה העברית (שפת האם) בודק בין היתר את היכולות הקוגנטיביות הקשורות לחשיבה, עיבוד מידע, זיכרון, קש/ב והתארגנות, כישורי כתיבה וקריאה וגם הבנת הנקרא . אבחון שכזה נעשה באמצעות מבחנים מיוחדים המותאמים בדיוק ללקות הספציפית הזו .

 
אבחון לקויות ברכישת אנגלית
אבחון זה בוחן את הקשיים שברכישת שפה שנייה. אבחון זה בודק את רמת הידע, כישורי הקריאה והכתיבה, אוצר מילים וכדומה. את האבחון עושים בהתאם לגיל הנבדק והוא נעשה רק לאחר שאבחון השפה הראשונה (עברית) כבר נעשה . גם כאן מדובר באבחון ספציפי ללקות עצמה והתוצאות מתייחסות רק ללקות זו .

אבחון לקויות בחשבון
אבחון דידקטי בודק האם לנבדק יש קשיים בתחומי החישוב הבסיסי המכונה דיסקלקוליה. האבחון שם דגש על יכולות החשיבה של הנבדק בתחום המתימטיקה וכן נבדקים רמת הידע הבסיסית בחשבון ובביצוע חישובים שונים. גם הבנה מרחבית נבדקת באבחון זה וגם אבחון זה נעשה רק לאחר האבחון הראשוני של שפת האם .
כפי שאתם מבינים קיימים סוגים שונים של לקויות וחשוב לאבחן את הלקות הספציפית כמה שיותר מוקדם, על מנת להקדים ולסייע לאותו אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה