יום שני, 13 באוגוסט 2012

אבני החושן


הקשר בין אבני החושן לאבנים יקרות כיום
אנו מוצאים במקרא לא מעט עדויות אודות אבני חושן. אין חולק על כך, כי אבני החושן אשר תוארו במקרא היו אבנים אמיתיות. יש עדויות לכך שאכן גם בימי בית שני המאוחרים יותר, התכסה הכהן הגדול בבגדים אשר מתוארים במקרא בימי בית ראשון - ולבש את החושן המיוחד הזה, אשר בו היו משובצות אבני החושן. יחד עם זאת, בשל פערי השפה המובנים, קיימת בעיה בזיהוי האבנים המקראיות עם האבנים היקרות שיש כיום. עם זאת, יש כמה ניסיונות היום לפרשנות מודרנית, ואפשר בהחלט ניתן להסתמך עליה .


מה היא אותה אבן האודם ?
לצורך הדוגמה של אבני החושן אז והיום, ניקח את האבן שנקראת אודם. לא ברור בדיוק לאיזה אבן הייתה כוונת המחבר. אולם, בניתוח של אבני החושן, אין ספק שהיה אלמנט חזק של הצבע האדום, וזה כמעט ברור מאליו. מספר תרגומים שונים כמו תרגום המלך ג'יימס, תרגום ה70, וכן דעתו של יוספוס פלביוס, גרסו כי האודם היא בעצם אבן מיוחדת הנקראת סרד, שצבעה הוא אכן אדום .

ומה עם הפטדה ?
דוגמה אחרת לקשר של אבני החושן לאורך השנים היא אבן הפטדה. אבן הפטדה סימלה את שבט שמעון. יותר מכל אבני החושן זו היא האבן המסתורית ביותר כי לא ברור לחלוטין מה הוא שורש שמה (בניגוד לאבן האודם). בתרגומים קדומים כמו תרגום אונקולוס ותרגום ה 70, מייחסים לאבן תכונות ירוקות וקוראים לה ירקן או ירקתא. דעת המחקר המודרני היא שבתרגומים הקדומים היו למתרגמים מקורות שאבדו מאז, ויתכן שאכן מדובר על אבן כמו הכריזוליט, שהגוון שלה ירוק .

ולסיום - הברקת
אבני החושן המיוחדות של שבט לוי, היו אבני הברקת. אין ספק שמדובר על אבני החושן שהיום מבריקות במיוחד, ותרגומים מאוחרים התייחסו לכך, וחיפשו את האבנים המבריקות ביותר שיש. כיום יש סברה, כי יתכן ומדובר היה בקוורץ או אמרלד. לרוב המחקר המודרני על אבני החושן, לא חושב שמדובר ממש באבן הברקת שאנו מכירים כיום .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה