יום ראשון, 23 ביולי 2017

תכנית תמ"א 38 ב



יוזמה נהדרת אך לא ממומשת
המועצה הארצית לתכנון ובנייה הוציאה את תמ"א 38 וייחסו לתקנות הללו הצלחה מרובה אך למעשה אחרי כמה שנים מספר היזמים שהשתמשו בנהלים האלו היה מועט מאוד מה שהוביל את המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לקבל החלטה להוציא תקנות מחודשות שנקראו לימים תמ"א 38 ב. תמ"א 38 ב היא בעצם רשימת הטבות נוספת ליזמי נדל"ן כדי שיקבלו תמריצים לשפר ולשפץ מבנים קיימים. תמ"א 38 ב קובעת שניתן להוסיף מספר רב יותר של דירות ולבנות קומות נוספות ביתר קלות ואף לבצע פרויקט של פינוי בינוי.

מה כולל תהליך של פינוי בינוי?
תכנית תמ"א 38 ב מאפשר ליזמים להתחיל פרויקטים של פינוי בינוי. תחילה, היזם מגיש בקשה ל-ועד הבית כדי להתחיל במשא ומתן או לדיירים עצמם באופן פרטי לכל אחד. במהלך תהליך זה כל דייר צריך לקרוא את תנאי ההסכם עם היזם כדי לאשר את הבקשה והוא יכול גם לסרב לה. פעמים רבות דיירים מנסים לנצל את המצב הזה ואת העניין של יזם נדל"ן בביתם כדי לבקש שתי דירות ולא דירה אחת בסוף הבנייה או לדרוש ממנו תשלום נוסף מעבר למה שהציע. בתהליך זה הדיירים מקבלים שכר דירה לכל אורך הבנייה ולאחר מכן מקבלים דירה חדשה וגדולה יותר.

לא תמיד האפשרות הזו טובה
אמנם תמ"א 38 ב נותנת אפשרויות רחבות מאוד לבנות מחדש אך לא תמיד הכול זוהר כל כך. מעבר להתנגדותם של דיירים שונים בתוך הבניין שיכולים להפיל את הפרויקט עצמו, ישנה גם התנגדות מהשכנים ולפעמים אפילו התשתית היא זו שמתקילה את התהליך. לא כל תשתית יכולה להכי לשינויים כאלו ולפעמים גם מיקום הבניין מגביל אותו מאוד מה שמאריך את התהליך ואף מונע ממנו לקרות לחלוטין.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה