יום שבת, 4 במאי 2013

פתיחת תיק עוסק פטור



האם עליכם לבצע פתיחת תיק עוסק פטור?
כאשר אתם מעוניינים לפתוח עסק עצמאי כזה או אחר בכל תחום שהוא, אתם עומדים בעיקר מול שתי בחירות עיקריות - או לבצע פתיחת תיק עוסק פטור, או לבצע פתיחה עבור תיק של עוסק מורשה. עיקר ההבדל בין השניים הוא בכך שהעוסק המורשה צריך לשלם מע"מ, בעוד שהעוסק הפטור כשמו כן הוא - פטור מכך. עם זאת, חובות אחרות כן חלות על העוסק הפטור כמו תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי, וזאת בכפוף להצהרה על הכנסותיו. אולם, איך בכלל תדעו האם עליכם לבצע פתיחת תיק עוסק פטור?

פתיחת תיק עוסק פטור

הכל תלוי בצפי ההכנסה שלכם מן העסק
בסופו של דבר, יש לזכור, כי מה שקובע האם עליכם לבצע פתיחת תיק עוסק פטור או עוסק מורשה, הוא סכום ההכנסה השנתית שלכם. נכון לשנת 2013, קבע משרד האוצר כי עצמאי שהרוויח פחות מ77,993 ש"ח - הרי שהוא זה שעומד בתנאי העוסק הפטור. עם זאת, האתגר המרכזי הוא כמובן עוד כשאתם מבצעים פתיחת תיק עוסק פטור ועוד לא החלתם לעבוד - איך תוכלו לדעת מה יהיו ההכנסות השנתיות שלכם?

אפשר לערוך צפי של מחזור שנתי
קודם כל, אפשר לערוך צפי של חישוב ההכנסה השנתית, בהתבסס על חודש או חודשיים הראשונים לעבודתכם. החוק מחייב אתכם לבצע פתיחת תיק עוסק פטור רק כחודשיים לאחר תחילתם עבודתכם כעצמאיים, ואפשר לנצל את התקופה הזו כדי לאמוד את ההכנסה השנתית, בהתאם להכנסה החודשית הראשונה. כמו כן, ניתן להעריך מה תהיה ההכנסה השנתית בהתאם לסוג העבודה שלכם, השכר שאתם לוקחים בעבורה, וכו'.

ומה קורה אם עוברים את התקרה של עוסק פטור?
חשוב להבין שגם אם ביצעתם פתיחת תיק עוסק פטור, ובסופו של דבר עברתם את הסכום השנתי, הרי שלא קרה שום אסון. עליכם לדווח על מלוא הסכום לרשויות המס, ואז במידת הצורך ייגבה מכם מע"מ, יחסי, לפי הסכום שעברתם. אין שום בעבירה בכך שעברתם את הסכום, וכל עוד אתם מצהירים על מלוא הסכום - הדבר תקין לגמרי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה