יום שלישי, 2 באוקטובר 2012

אבני חן


אבני חן
מהן אבני החן? היכן ניתן למצוא אותן? כיצד מבדילים בין אבני החן לאבנים אחרות? ובכן, אבני חן הינן אבנים אשר עשויות ממינרלים, מאובנים נדירים, או מסלעים. לרוב, הן עוברות תהליך עיבוד מדוקדק, ולאחר מכן הן משמשות כתכשיט. לרוב, אבנים מסוג זה נמצאות בסלעים, בחלוקי נחל, ולעיתים אף ניתן למצוא אותן בקרקעית נחלים או בנהרות. רובנו נהנים מענידת תכשיטים המשובצים באותן אבני חן, וזה הזמן להכיר אותן מעט טוב יותר.

אבני כהן ישראל
מסופר בספר שמות, כי הכהן הגדול החזיק באפוד חושן, שבו היו נעוצים כתריסר אבני חן, אשר מסמלים את מספר שבטי ישראל. הכוהן נהג לשאת עמו את אפוד זה בזמן שעסק בעבודת הקודש. אבני החן הללו כללו את הברקת, האודם, פטדה, נופך, ספיר, לשם, יהלום, שבו, אחלמה, תרשיש, שהם וישפה. אבנים אלו היו מסודרות במערך מרובע, כאשר ביחד עם כל אבן הופיע גם שם השבט.

כיצד מבדילים בין אבני חן לאבנים אחרות?
ייחודן של אבני החן, הוא ברמת הקשיות שלהן: רמת הקשיות של אבני החן נמדדת בסולם מוס, והיא חלה על הסקלה שבין 8-10. עם אבנים אלו נמנים היהלומים, הברקת, והאודם. כמו כן, לעיתים גם אבנים בדרגת קושי נמוכה מעט יותר, כ-7 מוס, נחשבות בתור אבני חן: כך למשל ניתן למצוא כי הקוורץ, הטורקיז, הנפך, הטופז, והירקן –כולן נחשבות כאבני חן.

היכן ניתן למצוא ריכוזים גבוהים של אבנים מסוג זה?
אבני חן קיימות במספר אזורים בעולם בריכוזים גבוהים: בגרמניה, דרום אפריקה, ברזיל, מקסיקו, סיירה לאונה וטיבט, אם כי הן קיימות גם בארצות רבות נוספות. למשל, מדינת קולומביה שבדרום אמריקה ידועה בריכוז הגבוה של אבני הברקת שקיימים בה. לרוב, האבנים במצבן הטבעי נראות כמו אבנים אחרות, ודרושה עבודת ליטוש וקילוף של שכבות רבות, עד שנגלית אבן החן המצויה בפנים. מעבר לכך, יש היום שיטות להפקת אבני חן באופן מלאכותי, והאמת היא שקשה להבדיל בין האבנים המגיעות ממקורות טבעיים לבין אבני חן המיוצרות באופן מלאכותי. בכל מקרה הן מוסיפות הרבה חן!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה