יום רביעי, 28 בפברואר 2018

עיקרי תכנית תמ"א 38



תכנית מתאר ארצית מס' 38 או בשמה הידוע תמ"א 38 הינה אוסף של תקנות אשר תוקנו בידי הועדה הארצית לתכנון ולבניה ומטרתן לשפר את חוזקם של המבנים במדינת ישראל כנגד רעידות אדמה. התכנית מיועדת לאפשר לבעלי דירות בבניינים משותפים, אשר נבנו על פי תקן בנייה ישן, לשפר את הנכס שבבעלותם כך שיעמוד בתקן 413 הקובע את המאפיינים הדרושים למבנה עמיד בפני רעידות אדמה. בכדי להקל על בעלי הדירות, התקן מציע הקלות וקיצור של ההליכים הביורוקרטיים הדרושים בכדי לאשר שיפוץ מבנים. בנוסף, ניתן להוסיף לבניין דירות חדשות וכן מעלית על מנת להעלות את שווי הנכס בתום תהליך ההשבחה.

אילו מבנים זכאים לשיפוץ במסגרת תמ"א 38?
בנייני מגורים אשר תכנית הבניה שלהם אושרה קודם לראשון בינואר 1980 זכאים להשתתף בפרויקט תמ"א 38 ולקבל השבחה הכוללת הוספת דירות חדשות למבנה. בניינים חדשים יותר אשר נקבע על ידי מהנדס מוסמך כי אינם עומדים בתקן 413 זכאים להשבחה אשר אינה כוללת הוספת דירות חדשות או הרחבה של המבנה. בתים או בניינים בגובה שמתחת לשתי קומות ובשטח שאינו עולה על 300 מטרים רבועים אינם זכאים להשבחה במסגרת תכנית תמ"א 38.



כיצד מבוצעת תמ"א 38?
במרבית המקרים, דיירי הבניין מסכמים מול יזם העוסק בהשבחת מבנים את ביצוע התכנית. היזם מזפץ את המבנה ומוסיף אלמנטים כגון מעלית או אף שיפוץ פנימי של הדירות השונות במבנה. בנוסף, היזם בונה דירות נוספות ואלו מהוות תמורה בעבור השיפוץ. כתלות בערך הדירות החדשות שיתווספו לבניין, יכולים הדיירים לסכם מול היזם את היקף השיפוץ שיבוצע במבנה. באופן עקרוני, ניתן לבצע תמ"א 38 באופן עצמאי אך הדבר דורש מהדיירים לממן את עלות השיפוץ בעצמם ועל כן, במרבית המקרים, ההשבחה אינה מבוצעת בדרך זו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה