יום ראשון, 11 בינואר 2015

עסק חברתי



איך עסק יכול להיות חברתי
עסק חברתי הוא למעשה הכלאה חדשה יחסית בין שני מודלים מוכרים בשוק העסקי העולמי – חברה למטרות רווח ועמותה ללא מטרות רווח. עסק מסוג זה שואב משני העולמות, בכך שהוא מספק מוצר או שירות מסוים בתמורה לתשלום, מעסיק עובדים ומשלם משכורות, במקביל לכך שהוא מעביר את רוב רווחיו לקידום מטרה חברתית או קהילתית.

קצת מאפיינים
ישנם שלושה מאפיינים עיקריים שהופכים עסק כלשהו לעסק חברתי. האחד, באופן די ברור, הוא המאפיין החברתי. מטרתו של עסק חברתי חייבת להיות חברתית – קידום מטרה מסוימת, והוא חייב להיות תוצאה של יוזמה אזרחית. רוב הרווחים בעסק מסוג זה חייבים ללכת לקידום המטרה שנקבעה לו. מאפיין נוסף של עסק חברתי הוא הכלכלי – העסק חייב להציע מוצר או שירות מסוים בתמורה לתשלום ולחלק משכורות לעובדיו, כשהוא משלב בין עובדים בתשלום למתנדבים. המאפיין השלישי קשור למשילות העסק – שחייב להתבסס בקבלת החלטותיו במידה רבה על רצון הלקוחות ואוכלוסיית היעד לה הוא מנסה לעזור.

מקור העסקים החברתיים
חתן פרס הנובל לשלום מוחמד יונוס הוא אולי הדמות המוכרת ביותר בכל הנוגע לעסקים חברתיים. בספרו שנקרא "יצירת עולם ללא עוני – עסק חברתי ועתיד הקפיטליזם" הוא מדבר על מודל חדש של עסקים, שיתרמו לחברה, לקהילה או לדת את מרבית רווחיהם תמורת תמיכה של הקהילה בהם חזרה, כך שהעסק יישאר רווחי ומשגשג. בסביבה זו הוא מדבר על סביבת עבודה טובה בה העובדים מקבלים משכורות ממוצעות בשוק ונהנים מתנאי עבודה גבוהים. יונוס גם יישם את המודל הזה כשהקים את בנק גרמין בשנת 1983 – אולי העסק החברתי הראשון בעולם.

עסקים חברתיים Made in Israel
כאמור, לא ממש משנה מהו השירות שהעסק החברתי מספק, אלא המטרה שלו. לכן ניתן למצוא בישראל עסקים חברתיים רבים – חנויות שונות (רהיטים וכלי כתיבה, למשל), בתי קפה ופאבים. בררו על עסקים שכאלה ותתמכו בהם – זוהי תמיכה בחברה כולה ולא רק באינטרס צר של בעל עסק.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה