יום שלישי, 8 במאי 2012

זמני כניסת השבת


זמני כניסת השבת בישראל
שבת קודש ביהדות

יום השבת הוא יום מנוחה קדוש בדת היהודית. היהודים בכל רחבי העולם נוהגים לשבות מעבודה ביום שבת ולהקדיש את היום למנוחה ובילויים משפחתיים. הקהילה היהודית דתית והמסורתית נוהגת לשמור שבת בהתאם למנהגי שבת קודש. יום השבת מתחיל עם כניסת השבת בשעות אחר הצהריים של יום שישי. במהלך השבת נמנעים היהודים הדתיים מביצוע כל מלאכה, את זמנם הם מקדישים לתפילות בבתי הכנסת, ארוחות משפחתיות ומנוחה. שומרי שבת נמנעים מהדלקת אש בשבת, הדלקת אור בשבת, נסיעה בשבת, הפעלת מכשירים חשמליים, בישול, איפור ושאר מלאכות אשר דורשות ביצוע מלאכה או יצירת חדש. את מצוות שבת קודש ציווה אלוהים לעם ישראל כבר במעמד הר סיני, המצווה מופיעה בעשרת הדיברות ומהווה חלק משמעותי באורח החיים היהודי. 

זמני כניסת השבת – איך יודעים מתי נכנסת שבת?

המומחים קובעים את זמני כניסת השבת ויציאת השבת בהתאם לשקיעת השמש ומצב הכוכבים. המעבר בין יום ליום מתבצע עם שקיעת השמש ובהתאם לכך קובעים המומחים את זמני כניסת שבת קודש בהתאם לזמני שקיעת השמש. שעת כניסת השבת משתנה בכל שבוע בהתאם לעונות השנה. בחודשי החורף השמש שוקעת מוקדם ובהתאם לכך גם השבת נכנסת מוקדם. בחודשי הקיץ והאביב השמש שוקעת בשעות מאוחרות יותר ובהתאם לכך זז מועד כניסת השבת לשעה מאוחרת יותר. בעונת החורף השבת נכנסת כבר בשעות אחר הצהריים, בעונת הקיץ השבת נכנסת רק בסביבות השעה 18:30. 



מתי יוצאת השבת?

שבת קודש נכנסת עם שקיעת השמש ביום שישי ויוצאת עם צאת הכוכבים ביום המחרת. את כניסת השבת מלווים היהודים המסורתיים בהדלקת נרות שבת וטקס קבלת שבת מהודר. בשעת יציאת השבת יש לערוך טקס מיוחד של הבדלה בין שבת קודש לימי חול פשוטים, את טקס ההבדלה עורכים עם יציאת הכוכבים וצאת השבת. את זמני כניסת השבת בעולם המודרני קובעים רבנים ומומחים בתחום מבעוד מועד. הקהל הדתי והמסורתי מוצא פירוט אודות זמני כניסת שבת בעיתוני סוף השבוע ובאתרי אינטרנט מיוחדים. זמני כניסת השבת משפיעים על שעת סגירת החנויות ביום שישי וזמני התחבורה הציבורית בישראל. החנויות, התחבורה הציבורית ושאר מוסדות ציבוריים פועלים במתכונת של חצי יום עבודה ביום שישי. 

זמני כניסת השבת בכל רחבי העולם

הקהילה היהודית בכל רחבי העולם נוהגת לשמור על קדושת השבת ולשמר את המנהגים. יהודים דתיים בחו"ל יוכלו למצוא מידע על זמני כניסת השבת באתרי אינטרנט ובבתי הכנסת בקהילה. מטיילים ישראלים נוהגים לבקר בבתי כנסת ברחבי העולם ולשמור על מנהגי הדת גם בחו"ל. כניסת השבת נקבעת בכל רחבי העולם בהתאם לשקיעת השמש וצאת הכוכבים הראשונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה