יום ראשון, 27 בינואר 2013

לקויות למידה שונות



לקויות למידה הן תופעה חובקת עולם. כיום מאובחנים מדי שנה אנשים רבים כסובלים מבעיות שונות ומגוונות של לקויות למידה. אחד הדברים שחשוב מאד להבין ולתת עליו את הדעת הוא שמדובר בהגדרה אשר כוללת בתוכה מגוון רחב של הפרעות / לקויות כאלה ואחרות, ויש הבדל גדול בהתייחסות לכל אחת מן הלקויות הללו. למשל, דיסלקציה היא אחת מלקויות הלמידה השכיחות ביותר והיא נפוצה בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, אך גם מבוגרים סובלים ממנה. דיסלקציה מאופיינת בקושי בקריאה וכתיבה, איות מילים, הבעה בכתב ולעיתים אף בהבעה בעל פה. דיסלקציה מאובחנת על ידי הפגנת קשיים ברכישת מיומנויות קריאה וכתיבה שאינם תואמים את גיל הילד. כמו כן מאופיינת הדיסלקציה בקריאה איטית במיוחד, שיבושי קריאה וקשיים בהבנת החומר הנקרא.
לקויות למידה נוספות
גם ילד שמראה קשיים בהתבטאות של יחידות צליליות בסיסיות בשפה יחשב לבעל לקויות למידה, וגם הקושי בשיום במבנה המשפט נחשב ללקות למידה בתחום השפה. קשיים נוספים בתחום השפה מתרחשים כתוצאה מקושי של עיבוד מידע חזותי. קושי זה מתבטא באי יכולת לזהות כיוונים או אי יכולת בזיהוי צורות שונות וכדומה. קשיים אלה אינם קשורים לגילו של הילד הנבדק או לרמה האינטליגנטית שלו, אלא ללקות בלבד.
לקויות למידה ומשרד החינוך
בשנת 2008 חוקקה המדינה חוק המשווה את מעמדם של ילדים עם לקויות לילדים ללא לקויות למידה על ידי התחשבות במצבם והענקת הקלות והתאמות שיאפשרו לבעלי הלקויות ללמוד בקצב זהה לשאר התלמידים. ילד כזה צריך לעבור אבחון על ידי מאבחן מקצועי המקובל על המערכת ובעקבות המלצותיו יהיו חייבים המערכת ובית הספר להתחשב במצבו ולהעניק לו את ההקלות וההתאמות שנרשמו לו. התאמות אלה ממשיכות עם התלמיד עד למוסדות להשכלה גבוהה.


זכויות נוספות של בעלי לקויות למידה
התלמידים המאובחנים כבעלי לקויות למידה זכאים לממש את ההקלות שקיבלו גם בבחינות הפסיכומטריות לאוניברסיטאות. בין ההקלות הניתנות לבעלי לקויות למידה ניתן למנות את הערכת זמני הבחינות, בחינות בעל פה על פני בחינות בכתב, שימוש במילון בבחינות מסויימות וכדומה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה