יום שלישי, 17 באפריל 2012

עצמאי שכיר


עצמאי שכיר- כך מגדילים הכנסה חודשית
שכירים רבים, וכן עצמאים רבים סבורים, כי בעצם היותם שכירים, או עצמאים, אין באפשרותם לקיים אורח חיים מקצועי במקביל להגדרתם המקצועית, כשכירים או כעצמאים. בפועל, במדינת ישראל ניתן להיות עצמאי שכיר, כאשר המשמעות של הדבר היא לעבוד כשכיר עם תלוש משכורת, עבור מעביד מסוים, ובמקביל לנהל עסק עצמאי, המעוגן בחשבונית מס, במידה ובחרתם להיות עוסק מורשה או בקבלות, במידה ובחרתם להיות עוסק פטור, ובהתאם לגובה ההכנסה השנתית שלכם.


להיות עצמאי ולקבל תלוש משכורת
המציאות הכלכלית הישראלית, מניעה עובדים רבים למצוא מקורות הכנסה אחרים, בנוסף למשכורתם, או בנוסף להכנסתם כעצמאים. החדשות הטובות הן כי הדבר אפשרי, וניתן לשלב שני עיסוקים, הן כעצמאים והן כשכירים. צריך רק לקחת בחשבון, שעם גידול בהכנסה, יהיה גם גידול בהוצאות, בגין מס הכנסה, תשלום למע"מ, ואולי גם תוספת תשלום לביטוח הלאומי. לכן, אם אתם עצמאים או שכירים, ומבקשים ליהנות ממעמד נוסף, בדקו קודם את גובה ההכנסה השנתית הצפויה לכם, או המוערכת, וודאו אם הדבר משתלם. רואה חשבון או יועץ מס, הוא כתובת מומלצת לבדיקה וייעוץ ראשונים, ובהמשך סביר להניח, כי תזדקקו לשירותיו של אותו רואה חשבון, על מנת להסדיר את תשלומי המסים במס הכנסה, ואשר נקראים הסדרי תיאום מס.

כיצד ניתן להיות עצמאי שכיר
אם אתם שכירים בחברה, והחלטתם להיות גם עצמאים, הדבר כרוך בפתיחת עסק במע"מ, כצעד ראשון. במעמד פתיחת תיק עצמאי, תתבקשו להגדיר את סוג העסק שלכם- האם עוסק פטור, או שמא עוסק מורשה. לאחר מכן תתבקשו לסור למס הכנסה, שם ייבדקו ההכנסות משני מקורות ההכנסה שלכם, ויחליטו על גובה המס, שעליכם לשלם.
בסופו של התהליך תידרשו להגיע לביטוח הלאומי, וגם שם ייעשה תחשיב של התשלום לביטוח לאומי, בהתחשב לסכום המשולם מדי חודש בעבודתכם כשכירים, והאם נדרשת תוספת. שכיר מחויב בדמי ביטוח לאומי, בעוד שעצמאי, לא.

עם ההכנסות גדלות גם ההוצאות
היכולת להיות עצמאי שכיר היא מעודדת מאד, במיוחד למי שזקוק להגדיל הכנסה, וכך, האפשרויות רבות יותר. יחד עם זאת, חשוב ומומלץ להעריך את כל ההוצאות הנלוות, כמו תשלום לרואה חשבון, תשלומי מע"מ, מס הכנסה ועוד, ולהבין אם בשורה התחתונה, נרשם גידול משמעותי בהכנסה, או שמא המאמץ לא שווה את התמורה.